fredag 13 november 2009

Confession

Justyna är ansvarig för "technical support". Hon lär inte sova i natt. Nu schnitzel unt bier.

Slipstreaming, motorras och fredagen den 13:e.



Puh, vilken dag! Vill börja med att be alla er läsare om ursäkt för
den dåliga uppdateringen från mig och Richard. Polen och min iPhone är
inte alls kompisar. Förhoppningsvis blir det lite rappare rapportering
imorgon.

De 38 fullgasmilen mellan Poznan och Wittstock nordväst om Berlin var
ingen vanlig dag på jobbet. Om det nu finns några sådana på ams. När
startskottet gick glappade tändningen i Nr. 10. Följaktligen var vår
bil sist iväg! Sedan började en lång och mödosam uppkörning.
Vår Fiat 126p är ett ras. Styrningen glappar snuskigt mycket,
bromsarna erbjuder obefintlig bromsverkan och värdelös känsla.
Väggreppet är uselt trots att däcken är nya och växellådan är ett
riktigt såll. Men motorn som ska vara bilens riktigt svaga punkt med
sina 23 hästkrafter och 0-100-acc på 55 sekunder är skottsäker i vår
bil. Den har snurrat på toppvarv hela dagen (6 timmar) utan att
protestera det minsta. Särskilt när ljuddämparen lossnade under
eftermiddagen fick den ett nytt liv. Toppfarten på slätan ligger runt
110 blås. Men vid aggressiv slipstreaming (det blir en hel del av den
varan) bakom långtradare samt en och annan sportig SUV visar den att
den är kapabel till riktigt höga farter. Dagens toppnotering var 128
blås. Och innan du fnyser åt det vill jag bara meddela att 128 km/h i
en 126 förmodligen är det läskigaste och farligaste jag gjort i en
bil. No bullshit.

Med det sagt är jag väldigt glad att ha förra veckans snålrejs Sthlm-
Nordkap i ryggen. Det här rejset kräver samma stenhårda fokus på
navigering och körning. Dessutom är dagsetapperna på GT Classico bara
en bråkdel så långa. 38 mil idag blir ca 50 mil i morgon och till slut
60 mil sista biten mot Stockholm på söndag. Sträckkörningen hem från
Nordkap i torsdags gav 180 mil på trippen!

Vi fick en betydligt snällare resa än Alrik Söderlind och hans co-
driver Patrik Mellin som inte verkar har samma mjuka handlag med
materialet som jag … Hehe. Han skrotade TRE STYCKEN 126:or under dagen
och står nu med rejält lång näsa vid vägkanten strax efter Berlin med
ytterligare en rasad maskin. ;-) Vi sparade vår snurra under den
stenhårda etappen genom att rigga motorluckan i supersportmode. Alltså
kvartsöppen, som de gamla underbara Abarth-rejsvagnarna. En manöver
som gav tillräckligt med ljuv kylluft för att tvåcylindern skulle må
gott även under hård press.

Ok, nu är det dags för ett par sköna kalla Bitburger Pils innan sängen
och lite välförtjänt shut-eye. Trots alla vedermödor med rutten
navigering (valde fel väg runt Berlin vilket sägs ge fyra mil extra)
och en extra tankning blev det en 13 plats idag (av 28), fredagen den
13:e. En helt ok insats.

/Fredde H och Richard S i #10 signing off. Zzz …

PS. Otroligt många underbara dårar här. Gött. En hund leder rejset …

Vissa förhandlingar är över innan de börjat

160 euro för att ta Fiaten och "team 21" till Rösseler strasse i Wittstock.

Bara att bita ihop. Alrik insåg att våra alternativ var begränsad till rabatt eller hitta en billigare firma.

Nu är en älskar och wurst nära!

envis... hmm...

Ross (Patrik) sa till Schumi (Alrik) att spara på materialet. Men inte gjorde han det...

Så här står vi vid sidan av Autobahn med en ledsen Fiat med kaputt motor.

Bra jobbat.

Men vi har ju bara gjort flis av reservbilen så imorgon sätter vi oss i vår färdigpreppade röda raket??!!

Nät-trassel

Fredrik Huldt har landat vid etappmålet i forna östtyska Wittstock
med en stabil 13:e plats.
- Eftersom jag är ensam i bilen så har jag navigerat kungligt fel
några gånger, säger Fredrik som jagar modern infrastruktur i forna
DDR för att kunna leverera en dagsrapport.

Enligt vår nye vän

Ligger det fiatskrot över hela Autobahn. Bredvid varje italiensk skrothög står en svensk...... Någon tomte hade soppatorsk.
Inom en timme kommer en bärgare... hurra.

Och så sköt vi motorn...

Vid point 191,5. Adac är synnerligen effektiva på plats inom 10. Min. Innan ens den tyske sos killen begrep vad som hänt.

Neuruppin!

Fokus! Snart framme! Huldt framme. Satan. Fokus!

Tänk om...

...man hade haft en sån där fin ny lyxig Fiat Punto...

Tegel

Nu är vi nära tegel flygplatsen. Var det här KitKat club låg?

lost in berlin...

Försöker nå waypoint berlin tegel...

Spitze

Fullt spett i vänsterfilen. Vi undrar vad dom runda skyltarna med röd ram och svarta siffror betyder? Fart? Nä det är ju fri fart! Det vet alla! Just nu är vi snabbast på denna del av Autobahn. Tyvärr dog en vindrutetorkare. Får ringa Justyna på teknisk support.....

En timme bakom någon...

Vi tankade just och den trevlige mannen i kassan berättade att det varit en Fiat och tankat för en timme sen... Var det ledarbilen eller nr 25? Med vår nya karta är vi snart i mål. Hur kunde vi glömma karta och gps?

Autobahn!

Det börjar skymma men vi är i Tyskland, nästan som att komma hem.

Bra bilval i polen

De många Volvobilarna i polen förklaras förmodligen av polackernas riskaptit. Heldraget och möte bekymrade inte denna gentleman. Han har ju en säker Volvo!

Statoil!

Polackerna kan tanka norskt! Förutom Statoil har vi sett Jysk bäddar, HM, Sydved, Metro flera Saabar och massor av Volvo!

Fredag den 13e...

Vår gode vän Martin kom med den logiska förklaringen till alla de mekaniska problemen. Det är fredag den 13e. Vår turbil med nr 21 genomgår bränslepumpsbyte och ska få oss i ledning imorgon. Visst är panelen fräsig. Alrik har toppat bilen i 115 men snart är det min tur att vrida ur rovan ordentligt på Autobahn mot Berlin!

Nach Deutschland

Endast 9 mil till Swiecko och tyska gränsen. Vårt bet är att de 25 bilarna framför kommer att rasa. Eller är de många Ferrariförarna som är med vana att spara på materialet? Återstår att se.

Tomtar...

Varför finns det så mycket trädgårdstomtar till salu i polen?

26:e plats

Efter massiva tekniska problem låg vi sist. Men efter lite översyn
är den gula reservbilen på väg! Vi har passerat två bilar och ligger
på 26:e plats efter att två konkurrenters bilar lagt av. Full action
efter knappt 6 mil..

Röd lampa är bra

Våra polska meckar tycker att vi ska köra vidare med oljelampan
lysande, kanske har det något att göra med att en annan bil är stendöd?
Näst sist! Har köpt karta.

Oljelampan funkar

Fick reservbil och oljelampan funkar
Polisen är nyfiken.
Nåväl, loppet är inte över än

Le Mans-start

Lite försenat efter underbar lunch.
Vissa preppar in i det sista och funderar på vägval.
Vem sa att det handlar om flärd, hastighet och...

Vovven!

Polsk tv på plats

Polskt tv-team gör reportage

Mycket plåtkontakt

På banan
Mycket plåtkontakt
Hundra blås på rakan

"Det farligaste jag gjort"

Ska få ny bränslepump!
Huldt om väghållningen; 'sämre än jag förväntade mig, förmodligen det farligaste jag gjort i en bil",

Polska turistbyrån vill hjälpa till


Strax innan starten dök det upp ett mejl här på hemmaredaktionen.
Från den pigga polska statens turistbyrå på Karlavägen i Stockholm.
"Jättekul historia. Vi som arbetar på Polska Statens Turistbyrå skulle vilja hjälpa till att marknadsföra det lite till (synd att vi inte visste om det tidigare)", skriver Monika på turistbyrån och vi imponeras över ett land där gentlemannarallyn av den här typen är PK.
"Vi kommer att skicka ett nyhetsbrev till alla våra kontakter så att fler kan komma och titta på det", fortsätter hon.

Startar - utan problem

Mecken startar vår vagn
Inga problem...

Råttäten fläktrem

Nervösa skratt.
Huldts bil har råttäten fläktrem.

Motorstopp i Poznan

Först vilse i Poznan sedan motorstopp och bogsering med taxi.
En knapp timme till start.