lördag 14 november 2009

Svetsloppor, toppfart och soppatorsk



Det var en tung dag på dom polska vägarna under Etapp 1 och jag förväntade mig att dag två skulle bli ännu värre. Bilens skador var inte omfattande jämfört med många andra. Men vi blev ändå försenade över en timme till starten medan svetslopporna dansade hambo över min och Richards lilla 126:a.
Jag bönade, bad och lockade meckarna med Vodka för att dom skulle göra ett snabbt och framförallt högkvalitativt jobb med att laga vår bil. Att undvika ett stopp i regnet längs Autobahn kändes oerhört viktigt. Vi hade nämligen ingen plan för detta obehagliga scenario.

Det skulle visa sig att min oro var obefogad. Bilen gick som på räls. Den var tyst som en viskning (jämfört med timmarna med trasigt grenrör dag 1) och motorn snurrade på tryggt där bak utan att protestera det minsta ens när gynnsam slipstreaming bakom tyska lyxbilar pressade farterna till svindlande 130 km/h.

En liten kris hade vi trots allt när soppan sinade i Danmark. I mörkret, regnet och kylan fick vi kasta oss ut i vägrenen och tömma innehållet i våra reservdunkar för att inte bli stående längs motorvägen. En extra krydda är såklart att tanklocket på Fiat 126p sitter på förarsidan. Man tvingas alltså stå och fylla på sås mitt i långtradarfilen.

Nu har vi äntligen landat på Scandic i Malmö och det ska bli jävligt gott med en iskall Heineken, lite käk och ett par timmars sömn innan cirkusen drar igång igen. Puh.

Over and out från din egen 126p-besättning.

Fredrik "Fiat" Huldt & Richard "Polski" Sjösten

The Dog, fortsättning...

, lämnade wittstock kl 12.20, startade först tackvare segern igår (Poznan-Wittstock), körde ut på motorvägen mot Hamburg, i kurvan (läs det på svenska, inte polska :))ut på 24an så strulade växellådan, så hela fältet körde om oss. grrr, Tack vare nattens regn så vägde "Rufus" c:a +50 kg, så vi tappade typ 10km/h i toppfarten, men pga, vissa hemliga tricks gällande tankning så lyckades vi komma med 15.15 färjan ifrån Puttgarden. På båten beslutades -PÄLS AV_, bauhaus rekommendationer gällande att När klistret lämnat tuben så sitter det fast..... det stämde, men efter mycket kämpande så fick vi av pälsen. Detta resulterade i en toppfart på 130 härliga glädje km/h!
Döm om vår förvåning när en Abarthtrimmad 126p med två Norska oljebiljardärer tokblåste om oss.... luktar fusk, de snuvade oss (kortvarigt) på vår 1:a plats, men när det blev en trafikstockning utanför CPH så hittade vi norbaggarna snällt väntande i kön, det exemplet följde inte vi, så "sorry alla danska helgpendlare" för något  olegitim vägrensomkörning. Av en ren händelse så "råkade" vi hitta min lokala  dataleverantör med en VW Caddy som snällt visade vägen upp för bron vilket resulterade i en medelhastighet på 110 uppför bron :), 18.05 landade vi mirakulöst nog på 1:a plats i specialsträcka 2. KUL, lyckliga med en öl i handen.Hils.AKA. The Dog#12 Gustav Lundh och Dennis Jacobsen.




Winners circle

Scandic Malmö

idag gick det lite bättre!

Hunden kom etta!

Plats 17

Intervju med Alrik

Det är en usel bil...

Vi lämnar Danmark!

Bil nr 2,

Per Björklund i bil Nr 2 passerade oss. Tyvärr den andra bil som kört förbi på kort tid....

Illa.

Men vi sparar på materialet vi...

På plats 11 tror vi..

Körde förbi bil nr 22. Det går bra nu!

10 Mil till Köpenhamn

Pedal to the metal!

Brutna ekipage missade färjor

Bil nr 27 har brutit, oklart var. Färjan från Puttgarden var tråkigt nog försenad... Jättetrist verkligen tycker vi som åkte vi Rostock.
Vi har precis passerat en bil. Känns kul vi kom ju av sist från färjan.

Har ni mer info om vad som sker, använd kommentarsfunktionen.

Vår vän i BMW

Tusen tack för att vi nu två gånger fått åka före! Det finns Gentlemen i trafiken!

Max Hoffman & co

En av de snabbare förarna i tävlingen är Max Hoffman. Så snabb att han nu ligger för Alrik och Patrik.

De riktigt kunniga känner även till den amerikanske bilimportören med samma namn.

Initiativtagare till ett antal av historiens mer legendariska bilar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Hoffman

355 Challenge

En duell i Ferrari 355 Challenge visar att Alrik får köra hela vägen till Malmö.

Alrik och Patrik i fint sällskap

Efter makalös körning av Alrik hann vi precis på färjan. Väl ombord sitter vi nu med de erfarna Ferrari-piloterna och äter lunch.

Rostock

Så var vi ikapp ca 10. Fiatar som kom iväg en och en halvtimme innan oss.
Bra jobbat!

Topspeed mode

Knappen sitter under radion. Vrid nyckeln ett hack till. Speglarna fälls in, luftintagen stängs... Not!

Topspeed!

135 på mätaren i nedförsbacke, GPS true speed 127! Ny bränslepump och hemliga vapnet gjorde susen. Alrik i extas! Rostock nästa.

Fri fart!

En Smart körde precis om oss så det visslade om det... Hur fort kan en Smart gå?

Stämningen på topp!

Ekipage 20, 25 och 29 väntar på reparation i olika omfattning. Vad kan vara mer passande en tysk god kommande öl. Vår bil klar nu!

Huldt inför Etapp 2

Starten har gått!

Dessvärre är AMS samtliga 2 bilar på reparation. Alrik och Patriks bil ska få reparerat avgassystem. 6 bilar kvar på hotellet. Febril aktivitet i depån.

Hunden

Pilotas perros, Dennis Jacobsen y Gustav Lund. alla jagar dom!

Startmöte

Briefing

En illuster skara Gentlemen racers. Fiatboys and Fiatgirls.

Only one spare engine left....

Röker du din rackare?

Stackars Fredrik och Richard

Någon arg konkurrent har fimpat på deras bil. Folk har ingen stil alls...

Darth Vader

Enligt rykte Ferrari mekk i det civila.

Febril aktivitet i depån

Starten går kl 12. Vilka kommer iväg?

Justyna talar med tävlingsledningen

Peter Ternström och Jens Sverdrup får en brief om hur många bilar som kan ge sig av mot Malmö.
Tävlingsledningens Land Rover låste sig i något som kan vara Autobahn-mode, bara för att det regnade. Suck, engelska bilar...

Ställningen är:

1, bil Nr 12, "Hunden", 12p
2, bil Nr 2, Per Björklund, 10p
3, bil Nr 16, Tommy Lindroth, 8p
4, bil Nr 14, Johan Klöfveskiöld, 7p
5, bil Nr 18, Mikael Nilsson, 6p
6, bil Nr 29, Agnieska Krynicka, 5p
7, bil Nr 24, Richard Karolko, 4p
8, bil Nr 5, Per Eneland, 3p
9, bil Nr 3, Daniel Azzari, 2p
10, bil Nr 6, Max Hoffman, 1p

Resterande 18 ekipage är poänglösa men ack så rika på erfarenheter.....

Full aktivitet i depån

Verkar som en och annan behöver ses över. Kan inte se våra vrak.

Hemliga vapnet!

Jag vaknar av en smäll. Chefen står i rummet med en mystisk svart flaska. Orerar om att han sett ljuset. I en dröm uppenbarade sig självaste Gianni Angelli som på tydlig svenska sa till Alrik skaffa en flaska "XERAMIC extreme space technology" sedan skulle segern vara som i en liten ask. Efter en natts sökande i Berlins skumma bilkvarter mötte han en gammal bekant, Josef Zirkelbach. Han hade de rätta kontakterna och här står Alrik och skriker att jag ska klä på mig och kila ner och hälla det hemliga vapnet i vår tank...
Är han inte riktigt klok eller?