torsdag 12 november 2009

Klart för start … snart.


T minus elva timmar till startskottet för Gran Turismo Classica. Årets galnaste och förmodligen långsammaste race! Uppladdningarna är i full gång med utlottning av bilarna och gliringar mellan deltagarna. Här ams Fredrik Huldt och Alrik Söderlind som drog var sin vinstlott i form av två röda Fiat 126p.




28 stycken Fiat 126p står parkerade i hotell Andersias garage i Poznan. Avgasröken ligger tät och huvudet börjar bli tungt. Runt de små färgglada bilarna springer vuxna människor och skrattar, granskar, tokgasar, dekalerar och gör burnouts!
På fredag klockan 12 drar galenskaperna igång efter några varv på GP-banan och en ärtsoppelunch. Kan bli mysigt i de små bilarna.
4,5 miljoner Fiat 126p byggdes i Polen mellan 1973 och 2000. Av dessa gick 900 000 på export, varav en del gick till Kina som taxibilar och en del till Cuba.
Kommunister har bra smak.
Det kanske viktigaste i hela racet var lottdragningen av bilarna: Fredde Huldt och Richard Sjösten fick en röd 126 elx i lagom skabbigt skick medan jag och min codriver Patrik Mellin fick nummer 21, även det en bedagad röd skönhet med omlackerad bucklig huv och dragkrok! Lite enklare spec; den är "bara" en el-version.
Alla bilarna har nya vinterdäck och bromsarna är genomgångna.
Jag drar upp choken, vrider runt nyckeln, och motorn drar efter en ganska lång stund igång med stor tvekan och vill helst inte. Går den på en cylinder?
Men full gas funkar bättre, upp med kopplingen så skriker bakdäcken! Efter några varv i parkeringshuset lugnar jag mig, och tittar på tankmätaren som står på tom trots att bilen ska vara fulltankad. Hum.
Tanken rymmer 20,5 liter.
Räckvidden sägas vara 20 mil. Och väghållningen ska vara mer än tveksam. I går såg jag ett klipp på Youtube där en 126p gick upp på två hjul och la sig på sidan och kanande in i en refug när någon heldåre öste fullt in i en korsning och svängde.
Med på resan finns ett serviceteam som lovar att byta motor på 45 minuter. Man har fem reservdelsmotorer, massor av däck och reservdelar. Seriöst.
Tur att något är det.
Hörs!